Menu

Łatwy montaż haka holowniczego

Montaż haka holowniczego nie jest wcale trudny i przy odrobinie sprytu można go wykonać samemu. Kto zdecyduje się na hak holowniczy, szybko przyzwyczai się do tego praktycznego dodatku. Dzięki niemu, niezależnie od rodzaju nadwozia, pojazd staje się o wiele bardziej uniwersalny: można podłączyć własną lub wypożyczoną przyczepę dowolnego typu, czy zamontować bagażnik na rowery mocowany na haku.

Tak przebiega montaż haka holowniczego

Najpierw należy zapoznać się ze wszystkimi dostarczonymi elementami: hak holowniczy składa się z części mechanicznych i zestawu elektrycznego dopasowanego do danego modelu samochodu, który jest odpowiedzialny za sterowanie oświetleniem przyczepy. Przed przystąpieniem do montażu haka holowniczego przygotować należy niezbędne narzędzia. Niektóre ewentualnie trzeba pożyczyć.

AHK nachrüsten 1
AHK nachrüsten 2
AHK nachrüsten 3

1. Po kilku dniach DHL, UPS lub GLS przywozi hak holowniczy.
2. Nowy hak holowniczy wraz z kablami, gniazdem wtykowym, drobnymi częściami i instrukcją obsługi.
3. Zdjąć srebrną osłonę z tworzywa sztucznego, która później zostanie zastąpiona nową osłoną z wycięciem na hak holowniczy.

Przydatne narzędzia: różne klucze płaskie i grzechotka; ze względów bezpieczeństwa główne złącze należy dodatkowo dokręcić kluczem dynamometrycznym, który zapewni odpowiedni moment obrotowy. Poza tym niezbędne będą: wiertarka z wiertłami do metalu i szczotką metalową (alternatywnie stabilny skrobak) oraz butelka ze spryskiwaczem i podkładka ochronna na podłoże. Jeśli brak jest pomostu podnoszącego, w zupełności wystarczy podnośnik hydrauliczny. Do części elektrycznych potrzebne będą małe śrubokręty, lutownica i taśma izolacyjna. Przed rozpoczęciem pracy należy zakleić ujemny biegun baterii – w przeciwnym wypadku grozi zwarcie. Jeśli nie ma się doświadczenia w pracach przy elektryce samochodowej, lepiej poprosić o pomoc znającego się na tym znajomego lub specjalistę.

AHK nachrüsten 4
AHK nachrüsten 5
AHK nachrüsten 6

4. Zachować ostrożność podczas prac w obrębie nadkoli przy demontażu tylnego fartucha, aby nie ułamać plastikowych zatyczek.
5. Po odkręceniu wszystkich śrub należy jeszcze wyjąć wtyczkę dolnych lamp tylnych.
6. Następnie można zdjąć tylny zderzak.

Prace mechaniczne nie powinny sprawić trudności nawet osobie niedoświadczonej. Jednak nawet profesjonalista musi postępować zgodnie z instrukcją montażu, gdyż w zależności od modelu montaż może różnić się ważnymi szczegółami. Pamiętając o tych wszystkich zasadach, montaż haka powinien zająć nieco powyżej godziny. Teraz jeszcze badanie techniczne? Niekoniecznie. Markowe produkty wysokiej jakości, takie jak oferowane przez firmę Rameder, posiadają z reguły tzw. homologację WE 94/20. Jest to rodzaj ogólnego dopuszczenia do użytku dla haków holowniczych, które zwalnia z wymogu urzędowej rejestracji, pod warunkiem stałego przewożenia go w pojeździe.

AHK nachrüsten 7
AHK nachrüsten 8
AHK nachrüsten 9

7. Hak holowniczy zastępuje oryginalną poprzeczkę BMW.
8. Hak holowniczy przykręca się do czterech fabrycznych stabilnych trzpieni po prawej i lewej stronie.
9. Kable należy podłączyć w bagażniku do pokładowej instalacji elektronicznej.

Aby mieć całkowitą pewność, można dobrowolnie zarejestrować zamontowany hak holowniczy. Takie rozwiązanie ma tę zaletę, że nie ma potrzeby przewożenia dodatkowych dokumentów. Poza tym w ramach przeglądu technicznego specjalista sprawdzi, czy hak jest prawidłowo zamontowany. Dzięki temu można zyskać pewność, że montaż został przeprowadzony poprawnie. Jeszcze jedna wskazówka dotycząca użytkowania przyczep: z uwagi na własne bezpieczeństwo należy zachowywać dopuszczalną prędkość 80 km/h (100 km/h ze specjalnym dopuszczeniem). Poza tym należy bezwzględnie przestrzegać dopuszczalnej masy całkowitej i nacisku przyczepy na zaczep. Tę drugą wartość można sprawdzić samemu przy użyciu wagi osobowej.

AHK nachrüsten 10
AHK nachrüsten 11
AHK nachrüsten 12

10. Następnie należy przykręcić dostarczone w zestawie gniazdo wtykowe.
11. Naklejka informuje o sposobie użytkowania zdejmowanego haka holowniczego.
12. Z zamontowanym hakiem holowniczym BMW X6 może pociągnąć przyczepę o masie do 3,5 tony.

W przeciwieństwie do częstej i podatnej na błędy praktyki, pomiarów nie dokonuje się na kole nośnym, ale na szczęce zaczepu. Przyczepa jest podparta solidnym kantownikiem lub rurą umieszczoną bezpośrednio na wadze. Jeśli wartość jest zbyt duża, często wystarczy przestawić ładunek na przyczepę zgodnie z ustawioną dźwignią.

AHK nachrüsten 13
AHK nachrüsten 14
AHK nachrüsten 15

13. Klapka zakrywa uchwyt zdejmowanej kuli haka.
14. Po zdjęciu klapki, kulę haka mocuje się od dołu do uchwytu.
15. Oprócz stałych i zdejmowanych haków holowniczych, firma Rameder ma w ofercie także wiele modeli boksów dachowych i bagażników na rowery.

Zastosowanie się do powyższych wskazówek zapewni bezproblemowy montaż i użytkowanie haka holowniczego. Czy udało nam się wzbudzić zainteresowanie? Jak widać, montaż haka holowniczego jest obecnie łatwy nawet dla laika.