137 000 produktów dostępnych w magazynie
Zachęcamy, by już teraz po prostu wybrać typ pojazdu i wyszukać odpowiedni hak holowniczy.
Montaż haka holowniczego nie jest wcale trudny i przy odrobinie sprytu można go wykonać samemu. Kto zdecyduje się na hak holowniczy, szybko przyzwyczai się do tego praktycznego dodatku. Dzięki niemu, niezależnie od rodzaju nadwozia, pojazd staje się o wiele bardziej uniwersalny: można podłączyć własną lub wypożyczoną przyczepę dowolnego typu, czy zamontować bagażnik na rowery mocowany na haku.
Najpierw należy zapoznać się ze wszystkimi dostarczonymi elementami: hak holowniczy składa się z części mechanicznych i zestawu elektrycznego dopasowanego do danego modelu samochodu, który jest odpowiedzialny za sterowanie oświetleniem przyczepy. Przed przystąpieniem do montażu haka holowniczego przygotować należy niezbędne narzędzia. Niektóre ewentualnie trzeba pożyczyć.
Przydatne narzędzia: różne klucze płaskie i grzechotka; ze względów bezpieczeństwa główne złącze należy dodatkowo dokręcić kluczem dynamometrycznym, który zapewni odpowiedni moment obrotowy. Poza tym niezbędne będą: wiertarka z wiertłami do metalu i szczotką metalową (alternatywnie stabilny skrobak) oraz butelka ze spryskiwaczem i podkładka ochronna na podłoże. Jeśli brak jest pomostu podnoszącego, w zupełności wystarczy podnośnik hydrauliczny. Do części elektrycznych potrzebne będą małe śrubokręty, lutownica i taśma izolacyjna. Przed rozpoczęciem pracy należy zakleić ujemny biegun baterii – w przeciwnym wypadku grozi zwarcie. Jeśli nie ma się doświadczenia w pracach przy elektryce samochodowej, lepiej poprosić o pomoc znającego się na tym znajomego lub specjalistę.
Prace mechaniczne nie powinny sprawić trudności nawet osobie niedoświadczonej. Jednak nawet profesjonalista musi postępować zgodnie z instrukcją montażu, gdyż w zależności od modelu montaż może różnić się ważnymi szczegółami. Pamiętając o tych wszystkich zasadach, montaż haka powinien zająć nieco powyżej godziny. Teraz jeszcze badanie techniczne? Niekoniecznie. Markowe produkty wysokiej jakości, takie jak oferowane przez firmę Rameder, posiadają z reguły tzw. homologację WE 94/20. Jest to rodzaj ogólnego dopuszczenia do użytku dla haków holowniczych, które zwalnia z wymogu urzędowej rejestracji, pod warunkiem stałego przewożenia go w pojeździe.
Aby mieć całkowitą pewność, można dobrowolnie zarejestrować zamontowany hak holowniczy. Takie rozwiązanie ma tę zaletę, że nie ma potrzeby przewożenia dodatkowych dokumentów. Poza tym w ramach przeglądu technicznego specjalista sprawdzi, czy hak jest prawidłowo zamontowany. Dzięki temu można zyskać pewność, że montaż został przeprowadzony poprawnie. Jeszcze jedna wskazówka dotycząca użytkowania przyczep: z uwagi na własne bezpieczeństwo należy zachowywać dopuszczalną prędkość 80 km/h (100 km/h ze specjalnym dopuszczeniem). Poza tym należy bezwzględnie przestrzegać dopuszczalnej masy całkowitej i nacisku przyczepy na zaczep. Tę drugą wartość można sprawdzić samemu przy użyciu wagi osobowej.
Im Gegensatz zur häufigen und fehleranfälligen Praxis wird nicht am Stützrad gemessen, sondern am Kupplungsmaul. Hierbei wird der Anhänger mit einem stabilen Vierkantholz oder einem Rohr gestützt, das direkt auf der Waage platziert wird. Ist der Wert zu hoch, reicht es entsprechend der Hebelgesetzte oft aus, die Ladung auf dem Anhänger umzupositionieren.
Zastosowanie się do powyższych wskazówek zapewni
bezproblemowy montaż i użytkowanie haka holowniczego. Czy udało nam się
wzbudzić zainteresowanie? Jak widać, montaż haka holowniczego jest
obecnie łatwy nawet dla laika.
Zespół Rameder